שיפור מהירות הגלישה באתר

שיפור מהירות הגלישה באתר

אתר האינטרנט עלה לאוויר! ההתרגשות בשיאה. הזמנתם חברים להיכנס לאתר, ופתאום אתם שמים לב שלוקח לאתר זמן רב לעלות, וגם הדפדוף בין העמודים לא קורה באופן חלק. אז מה בעצם עושים? והאם יש פיתרון בכלל?
בחלק זה נפרט את הדברים שמשפיעים על מהירות האתר, ומה ביכולתכם לעשות או לדרוש ממפתח אתר שלכם על מנת לשפר את המהירות.

גודל ומשקל נתוני האתר

קודם כל ובניגוד לדעה הרווחת, הגורם הראשון שמשפיע על מהירות האתר הוא לא שרת האחסון. אלא האתר עצמו. כשגולש נכנס אל האתר שלנו, מהמחשב הפרטי שלו, או מהטלפון הנייד, הוא מבצע הורדת נתונים. למעשה "את האתר שלכם". הוא מוריד משרת האחסון שלכם את כל התוכן, קובצי הקוד, התמונות, קובצי הוידאו ועוד. ככל  שיהיו יותר נתונים להורדה, כך טעינת העמוד תתבצע לאט יותר.

 

אז מה בעצם אנחנו יכולים לעשות?

בעיית משקל האתר מתחילה בקוד האתר עצמו. עוד לפני שהזנו תוכן והעלינו תמונות, צריך לוודא שמפתח האתר לא משתמש בערכה "כבדה". הפיתוח הטוב ביותר על מנת לשמור על משקל אופטימלי הוא – פיתוח ייחודי ללקוח.

ביצוע אפיון מדויק של עץ המבנה והמסכים טרם תחילת עבודות הבניה, ורק לאחר מכן לכתוב את הקוד לפי הצורך. ערכות רבות מכילות עשרות קבצים וקטעי קוד מיותרים (עבורכם), שחלקם נטען בכל פעם שהגולש נכנס אל האתר שלכם. לכן, יש לוודא שהמפתח שלכם יודע מה הוא עושה ושם דגש גדול בעת בחירת הערכה או לחילופין בעת ביצוע עבודות הפיתוח.

הדבר השני הוא גודל התמונות שאנו מעלים. מנהלי אתרים רבים חושבים שככל שנעלה תמונה גדולה יותר, כך היא תראה טוב יותר באתר. כאן השגיאה המרכזית. תמונה לא צריכה להיות גדולה ככל האפשר, אלא מתאימה באופן קולקטיבי לכמה שיותר מסכים. מה הכוונה שלנו? אנו יודעים שרוב מסכי המחשב באיכות HD מציגים ברזולוציה של 1920X1080 – משמע, px1920 לרוחב. כל תמונה שתעלו לאתר שגדולה מ-px1920 ברוחבה, לא תראה טוב יותר. מעבר לכך, אם תעלו תמונה ברוחב של px2500, היא תוצג על המסך של הגולשים ברוחב של px1920 ותגדיל את זמן הטעינה, מכיוון והתמונה כבדה כמעט פי 1.5.

הבעיה נהיית מורכבת יותר כשאנו מתייחסים למכשירים ניידים. המכשירים הניידים הגדולים ביותר שנמצאים בשוק היום בשנת 2019, מגיעים עד px475 לרוחב – משמע, אם תעלו לאתר תמונה ברוחב של px2500 ותטענו אותה במכשיר הנייד, תעשו חשבון בעצמכם על מה אנחנו מדברים. בנוסף אסור לשכוח שטעינת האתר שלכם במכשירים ניידים מתבצעת לרוב באמצעות רשת אינטרנט סלולרית או באמצעות חיבור Wi-Fi, שבדרך כלל מספר נתוני הורדה נמוכים.

שרתי אחסון ושמירת מטמון (Cash)

כפי שציינו בפרק הקודם, כל גולש שנכנס אל האתר שלכם מבצע הורדת נתונים אל המכשיר שלו. הורדת הנתונים מתבצעת משרת האחסון שלכם. שם יושבים על הקבצים שמרכיבים את אתר האינטרנט. החל מקובצי הקוד ועד לטקסטים, התמונות וקובצי הוידאו. בעוד שבפרק הקודם דיברנו על חשיבות השמירה על קבצים בגודל מתאים, כאן נדבר על שרת האחסון עצמו ומהירות הורדת הנתונים ממנו.

 

השאלה הראשונה והחשובה ביותר היא, היכן שרת האחסון שלנו נמצא גיאוגרפית. ככל ששרת האחסון יהיה רחוק יותר ממכשיר הגולש, כך הורדת הנתונים תימשך זמן רב יותר. מטרתנו לאתר את המיקום הגיאוגרפי הממוצע של רוב הגולשים הפוטנציאלים באתר שלנו ולרכוש שירותי אחסון מחברה ששרתיה נמצאים קרוב. אנו לא מדברים על קרבה ברמת העיר, אלא ברמת המדינה. אם מרבית הפעילות שלכם נמצאת בישראל, שרתי האחסון צריכים להיות בהכרח בישראל. אמנם עלויות האחסון הנמוכות אצל חברות בינלאומיות מפתות מאוד, אך לא יהיה טעם באתר שנטען לאט.


כמו כן, ישנם אתרים בינלאומיים שהגולשים שלהם פזורים בכל רחבי הכדור. מה עושים אז? במקרה כזה ישנו שירות שמבצע "פעולת תיווך" בין השרת המרכזי שלנו לבין מכשירי הגולשים. שירות זה נקרא CDN (Content Delivery Network). למעשה, שירותי CDN "משכפלים" את האתר שלכם כל תקופת זמן, מאחסנים אותו על שרתים רבים הפזורים ברחבי העולם, ונתבים את הגולשים אל שרת ה-CDN הקרוב אליהם. כלומר, אם האתר שלכם מאוחסן בישראל, אתם משתמשים בשירותי CDN, ונכנס אל האתר שלכם גולש מספרד, שירות ה-CDN יאפשר לגולש הספרדי למשוך את הנתונים משרת ה-CDN הנמצא באירופה או אפילו בספרד. הגולש יוריד את הנתונים במהירות ולא ירגיש את המרחק הגדול שבינו לבין השרתים.

 

כמו כן, ישנו שירות נוסף שמשפר את מהירות הגלישה אצל לקוחות חוזרים. מדובר בשירות עוגיות או Cookies אשר נשמרים על הדפדפן. מרבית הדפדפנים מבצעים שמירת עוגיות באופן אוטומטי, אך בנוסף לכך, לנו יש אפשרות להגביר את הפעולה ולשלוח נתונים נוספים לשמירה אצל הדפדפן. אז מה כוונה? אחרי שלקוח נכנס אל האתר שלכם פעם אחת, אנו "שומרים" קבצים ונתונים על גבי הדפדפן שלו, כשבכניסה הבאה שלו הוא לא יצטרך להוריד את כלל הנתונים אלא את רק את החסרים/חדשים. שמירת נתונים באופן זה משפרת את מהירות הגלישה ומספקת מענה נוסף מבחינת חווית המשתמש כמו – שמירת המוצרים שהוספנו לסל הקניות (גם אם יצאנו וחזרנו אל האתר אחרי כמה ימים מאותו הדפדפן), שמירת פרטי המשתמש ואפילו סיסמאות.