מה משפיע על המיקום שלי ב – Google ?

מה משפיע על המיקום שלי ב-Google?

עולם האינטרנט

לפני שנענה על השאלה המרכזית של פרק זה, נסקור בקצרה את עולם מנועי החיפוש ודרך שיטת העבודה שלהם. כפי שאנחנו מכירים, רשת האינטרנט מלאה בתשובות לחלק גדול משאלותינו. ברשת האינטרנט ישנו מידע רב שנמצא באתרים השונים כשללא מנועי החיפוש לא הייתה לנו הגישה אליהם (אלמלא קיבלנו את הכתובת הישירה של אתר).

מנועי החיפוש ברשת האינטרנט

מכיוון והשימוש במנועי החיפוש הכרחי לאיתור המידע אותו אנו מחפשים, גם הלקוחות הפוטנציאלים שלנו מחפשים את השירותים ונותני השירות באמצעות מנועי חיפוש.  ישנם מספר רב של מנועי חיפוש קטנים, ורק כמה מנועי חיפוש גדולים, ביניהם Yahoo, Bing וכמובן Google, אליו ואל שיטת העבודה שלו נתייחס בפרק זה.

כשהלקוח הפוטנציאלי שלנו יחפש את שאלתו, באחד ממנועי החיפוש, זה יחזיר לו את התוצאות הרלוונטיות ביותר. תוצאות אלו, הם למעשה רשימת אתרי אינטרנט, שסווגו על ידי מנועי החיפוש "כמתאימים" או "מתעסקים באותו התחום".

עד לפני כמה שנים, מנועי החיפוש לא החזיקו בתוכן משל עצמם וכל עבודתם הייתה "לאנדקס" או "למפות" את האתרים לפי נושאים ותחומים ולהציג אותם בהתאם למילות החיפוש. היום, מנועים כמו Google הקימו מחלקות תוכן ייעודיות, אשר אוספות ומציגות בתוצאות החיפוש מידע נקודתי שנאסף על ידם, כגון, מזג אוויר, מועדי אירועים, תוצאות תחרויות ספורט, זמני טיסות, מידע אודות ידוענים וכו'.

שיטת הדירוג של מנועי החיפוש

מידת ההתאמה של האתר למילת החיפוש נקבעת על ידי מנוע החיפוש עצמו, שזה למעשה נותן דירוג לאתר לפי כמה קריטריונים: איכות קוד האתר ויעילותו, איכות תוכן האתר ותדירות עדכונו, זמני טעינת העמודים וחווית הגלישה, מידת ההתאמה לשימוש במכשירים ניידים, מבצע איסוף נתוני פעילות הגולשים ומנתח את שביעות רצונם בהתאם לפעילות, בודק את רמת האבטחה וההגנה על המשתמש בעת הגלישה, מאתר את המיקום הגיאוגרפי של אתרכם ושל הגולש, ובודק יחסים עם אתרים אחרים (הפניות פנימה והחוצה מאתרים שונים). כלל הנתונים האלה ישוקללו על ידי מנוע החיפוש, וימוצו לידי "דירוג" באמצעות בינה מלכותית. למעשה, בעת חיפוש מילת מפתח מסוימת על ידי המשתמש, יאתר מנועי החיפוש את כלל האתרים המתאימים ויציג אותם לפי סדר דירוגם.

דוגמה יפה להמחשת הבינה של מנועי החיפוש ואופן הדירוג הינה בעת חיפוש המילה "תפוח" באנגלית –  כמובן והכוונה ל-"Apple". כאשר נחפש את המילה "Apple" במנועי החיפוש לא נקבל תוצאות של מוכרי תפוחים או מטעים המציעים ביצוע קטיף של הפרי, אלא את האתר הרשמי של חברת הענק Apple וספקים אחרים המוכרים את מוצריה. למעשה מנוע החיפוש ידע להבין ולהבחין כי על אף הפירוש המילולי וההגיוני של המילה (תפוח), אין המשתמש מחפש תפוחים, אלא מכשירים ניידים או מוצרים נלווים אחרים של חברה Apple. הבינה המלכותית המתקדמת של מנועי החיפוש מייצרת את ההבדלה הטכנולוגית בין מקורות המידע של פעם כמו האנציקלופדיות והמילונים, למקור איתור מידע מתקדם ומשוכלל שיודע להתאים את התוצאות הנכונות ביותר עבורכם.

כמו במקרה שבדוגמה, מטרתכם העיקרית אחרי העלאת אתר האינטרנט לאוויר הינה "לגרום" למנועי החיפוש להכיר אתכם, ולדרג אתכם גבוה. כל זה יקרה על ידי עמידה מיטבית בכלל הקריטריונים המוצגים מעלה. כפי שאנחנו מבינים, למקומות הראשונים בתוצאות החיפוש ישנו שווי כספי רב. אתרים עם דירוג גבוהה יוצגו בראש רשימת תוצאות החיפוש, יגדילו את כמות הפניות אליהם ובהתאמה את כמות הלקוחות. השווי הכספי של המקומות הראשונים אינו תאורתי, אלא ממשי. זאת  מכיוון ומנועי החיפוש שמו על מילות המפתח "תג מחיר". הכוונה היא שבאפשרות בעל אתר לקנות את הופעתו באחד משלושת המקומות הראשונים בכסף (ללא קשר לדירוג האתר שניתן לו על ידי מנוע החיפוש). דרך הופעה זו נקראת קידום ממומן SEM, ראשי תיבות של Search Engine Marketing או בעברית שיווק במנועי חיפוש. ניתן לקרוא בהרחבה על אופן ביצוע הקידום הממומן במדריך "מה ההבדלים בין קידום אורגני לקידום ממומן?"

קידום האתר ושיפור הדירוג

קידום אורגני SEO – ראשי תיבות של Search Engine Optimization או בעברית – אופטימיזציה למנועי חיפוש. כפי שציינו מעלה, מתייחס לתוצאות החיפוש המוצגות אחרי תוצאות החיפוש הממומנות, כאשר סדר הופעת התוצאות נקבע בהתאם למידת ההתאמה למילות החיפוש ודירוג האתרים. התשובה לשאלה של הפרק הזה טמונה בצירוף שלושת האותיות SEO. מה שישפיע על קידום האתר שלכם מנועי החיפוש הינו עמידה מיטבית בכלל הקריטריונים שמוצגים מעלה. את הדבר אפשר לעשות בעזרת חברה או איש מקצוע מתחום הקידום האורגני או אפילו בעצמכם.

ישנן חברות רבות המציעות שירותי קידום אורגני על מנת לשפר את מיקום הופעת האתר שלכם במנוע החיפוש. חשוב לנו לציין כי אין חברה או אדם כלשהו שיכול להבטיח מיקום בתוצאות החיפוש. אפילו חברת Google בעצמה לא תציע לשפר את מיקומכם בתוצאות החיפוש האורגניות. זאת מכיוון והאתר שלכם אינו סירה בודדת ששטה בים הפתוח, אלא אחד מיני אתרים רבים המתחרים על אותו המקום. לחברות הקידום ישנה השפעה על שיפור הדירוג של אתרכם בלבד, ואין כלל השפעה על הדירוג הקיים של אתרים אחרים. לכן, במידה וקיים אתר וותיק עם דירוג גבוה בתחום העיסוק שלכם, תצטרך עבודה רבה ותקופה לא קצרה על מנת לעקוף אותו אם בכלל יקרה הדבר. לכן כל הבטחה בתחום הקידום האורגני הינה השערה בלבד המתבססת על ניסיון או חוסר הניסיון של חברת הקידום.

בנוסף חשוב לדעת שתגובת מנועי החיפוש לשינויים שעשיתם באתר אינה מידית, ותקבל התייחסות רק לאחר סריקה וניתוח השינויים על ידי מנוע החיפוש. על כן, בכל הקשור לקידום אורגני יש להיעזר בסבלנות רבה, ולדעת שאם ביצעתם את הפעולות הנכונות, תהיה לכך השפעה חיובית בעתיד.

כמו כן, נציין שישנה עבודה רבה שאתם כבעלי האתר יכולים לבצע בעצמכם, ללא צורך בחברה או איש מקצוע מתחום ה-SEO. אנו מזמינים אתכם לקרוא את המדריך "מה לעשות בכוחות עצמי לשיפור מיקום ב-Google?" ולהתחיל במלאכת הקידום.